پیشگفتاری برمعماری پویا
درطول تاریخ انسانهابرای بقای خودتغییرات متعددی را تجربه کرده اند.درآغاز زمانی که انسان ها بر روی زمین درحال حرکت وکوچ بودند اقتصاد برپایه جمع آوری خوراک،صید وشکار قرارداشت،وجایگاه ثابتی برای ذخیره آذوقه نداشتند وهمواره ازسرزمینی به سرزمینی دیگرکوچ می کردند.اوضاع واحوال طبیعی دراغلب مناطق چنان بود که تشکیل هرگونه اقامتگاه بزرگ ودائمی راغیر ممکن می ساخت.آشنایی انسان با امور کشاورزی وذخیره آذوقه ویافتن سرزمینهای مستعد،اندک اندک اورا از زندگی کوچ رو وبیابان گردی به یکجا نشینی وتشکیل سکونتگاه های دائمی ودهکده های پایدار هدایت کرد، بنابراین انسانها پس ازیکجا نشینی وایجاد روستا ها وشهر ها درساختمانهایی زندگی کرده اند که موضوع وپایه آن ثابت وغیرقابل تغییر بوده است،زیرا بقا وتداوم زندگی خودرا دربناهایی ثابت وایستا می دیدند.
ازدریچه چنین نگرشی معماری به عنوان یک ساختار وسازه دائمی پذیرفته شده وبه سندرم تاریخی ایستایی بنا(ساکن بودن) تبدیل شده است. این حرکت در روند فکری وعملی طراحان ومعماران رسوخ کرده و ونتیجه چنین تفکری جست وجوی مصالح وسیستم هایی است که مدت زمان ایستایی بنا را افزایش داده وساخت بناهایی به صورت آثار هنری رامرسوم نموده است. واضح وروشن است که سندرم تاریخی ایستایی بنا درمعماری دائمی بوده وبه جامعه مدرن درعصرپویایی ودینامیک رسیده است وحتی درعصر حاضر به روند خودبه صورت پیوسته ادامه می دهد.بنابر این ایجاد تغییرات آتی نظیر گسترش،جمع شدگی، حرکت یا تغییر مکان وحتی انقباض درچنین بناهایی غیرممکن خواهد بود.
بنابراین چنین می توان نتیجه گرفت که توجه زیاد به توسعه روش های مبتنی برحرکت درمعماری نشده واین نتیجه توافقی است که بین معمار وجامعه صورت گرفته است،توافقی که معماری راساکن وایستا معرفی می کند.اما ازسوی دیگر پاسخگویی به شرایط متغیر ونیازهای جدید همواره ضرورتی اجتناب ناپذیردرمعماری است.همانطوری که براساس نظریه چارز داروین بقا به قابلیت جسم برای انطباق دریک محیط درحال تغییر وابسته است. این نظریه درمورد معماری نیز صادق است.بنابراین معماری نیز نیازمند تغییرات مداوم خواهدبود.
ساخت بناهایی باقابلیت حرکت،چرخش،انتقال ومهمتر ازهمه انعطاف پذیری برمبنای تامین خواسته ها ونیاز کاربر یاعوامل محیطی، جزو رویاهای انسان به حساب می آید وهمین بلندپروازی ها اورا به پیشرفت و تفکرات خلاقانه واداشته است. ساخت بناهایی که همچون موجودی زنده دارای حرکت هستند فلسفه جدیدی را درحیطه معماری به وجودآورده است که پویایی وانعطاف پذیری را نه درمفهوم که درصورت وفرم به معرض نمایش می گذارد.ازهمین روی تغییرفرم پذیری درمعماری امروزی امری ضروری واجتناب ناپذیر بوده وضامن بقای آن وتامین خواسته ها ونیازهای کاربران فضاهای معماری است. همچنین دربسیاری ازموارد چنین معماری نیازمندبهره گیری ازسازه ای مناسب،تغییرفرم پذیر وپویاست تا ازتعامل معماری وسازه،فضای فیزیکی چنین بینشی شکل گرفته ونیازهای متغیرکاربر رافراهم کند.برای تحقق این هدف،علاوه برطراحی معماری بهره گیری ازدرک رفتارسازه هادرکلیه مراحل(طراحی اولیه تا اجرای بنا)ازمهم ترین ضروریات است.درک حسی مفاهیم اساسی دررفتارسازه ای ساختمانها برای هماهنگی میان طراحی معماری ومحاسبات سازه ای امری ضروری است وموفقیت طرح معماری بدون شناخت دقیق رفتار سازه امری محال است.
پیشینه معماری منعطف وتغییر فرم پذیر
معماری باقابلیت تغییرفرم پذیری گونه ای ازمعماری است که توانایی پاسخگویی به نیازهای دنیای کنونی رادارا است. الهام ازنحوه شکفتن یک گل برای ساخت سازه های بازو بسته شونده یک نمونه تلفیقی به شمار می اید.
تغییر فرم پذیری نوعی تغییر وحرکت محسوب می شود.ازنگاهی دیگرحرکت یک قانون اولیه درطراحی است که دربسیاری ازاشیای روزمره نظیر چادر وچترنیزبه چشم می خورد.این اشیا قابل تنظیم وکنترل بوده، به طوری که این قابلیت براساس نظریه داروین گام برای بقا وماندگاری آن به شمار می رود.بنابراین معماری نسبت به تغییرات به عنوان محیطی پاسخده عمل می کند.
ایده حرکت وتغییر پذیری به طورکامل باویژگیهای دوام واستحکام ساختمان های متعارف امروزی متضاد است.با این حال مفهوم حرکت که ویژگی اصلی معماری با قابلیت بازو بسته شدن است مبحثی جدید درمعماری به شمارنمی رود،بلکه تغییری درراستای پاسخگویی به نیازهای کاربران است.
سازه های بازو بسته شونده درطول تاریخ مورد استفاده قرارگرفته است،اماتاآغاز سده بیستم، ظهور اندیشه های الهام گرفته ازسرعت وپیشرفت های فناورانه انقلاب صنعتی وجود نداشت.جنبش های مانند فتوریسم ایتالیایی ومدارسی مانند باهاس درآلمان گهواره ایده هایی ازجمله اصول جنبشی راشکل دادکه درهنر،طراحی صنعتی ومعماری موردبررسی قرارگرفت.این اکتشافات اولیه به دنبال ایجاد چالش درمورداستقرار وایستایی آن است، وبعدچهارم زمان را به عنوان عنصر کلیدی روند تحول معرفی می کند.
دردهه1950صنعت هوافضا به ساختارهای بازو بسته شونده علاقه نشان دادواحتمالا امروز دراین زمینه تسلط کافی را به دست آورده است.سازه های انعطاف پذیرکاربردهای زیادی دراین صنعت دارند.ساختارهای بزرگ مانند ماهواره ها،تلسکوپ ها،آرایه های خورشیدی وآنتن ها باید درحجم بسیارکم درفضا پیما بسته بندی شوند وتنها درفضا گسترش یافته وبازشوند.
حمل ونقل برای زمین هایی با کاربری های محدودازاهمیت خاصی برخورداراست.امروزه پژوهش های فراوانی درزمینه سازه های متحرک وسریع انجام گرفته است که اغلب ازسازه هایی باوزن کم وقابل حمل برای انعطاف پذیری طبقات ساختمان وکاربری های متحرک وموقتی مانند پناهگاه های اضطراری،اسکان پس ازسانحه وعملیات نظامی استفاده می شوند.باتوجه به اینکه این موضوع مبحث نووتازه ای است،هیچ تعریف توافق شده ای برای ساختارهای قابل گسترش وبازو بسته شونده وجود ندارد.این سازه هاگاهی به عنوان سازه های قابل گسترش(Deployable)، تاشونده(Foldable)، بازوبسته شونده(Retractable)، متحرک(Mobile9)، قابل انتقال یا تراپذیر(Transportable)، قابل تنظیم(Reconfigurable) و...... شناخته می شوند"بااین حال،شایدبتوان به این صورت این سازه ها را توصیف کرد:
- ساختارهای بازو بسته شونده سازه هایی هستند که قادرند به شیوه مستقلی به تغییر پیکربندی وسیع بپردازند(Tibert).
- چنین سازه هایی ممکن است از حالت تاشده به صورت صاف ومسطح درآیند"ودربسیاری ازمواردقطعات واجزای تشکیل دهنده درتمامی جهت متصل هستند،اما درفرایند گسترش هندسه انها تغییر می کند. درروند گسترش،حرکت اولیه به یک ساختار سخت منتهی می شودواین به معنای تنها شیوه گسترش برای چنین ساختارهایی نیست(Calladine).
- بااعمال یک نیرو دریک یاچند نقطه ساختار بازو بسته شونده به صورت سیال وروان وکنترل شده تغییرشکل می یابد.باوجودنرمی وسهولت حرکت،این سازه پایدار،محکم وایستا است(Hoberman).
- سازه های بازو بسته شونده به علت ویژگی های هندسی،موادوخواص مکانیکی خود قابلیت بازو بسته شدن رادارند(Rivas Adrover).
به نظرمی رسدکه ساختارهای بازو بسته شونده ظرفیت بالایی برای ایجادتجربیات دینامیکی وتغییر انتقال دارند.سبکی وقابلیت حمل ونقل این امکان را فراهم می کندتا به راحتی با نیازهای جوامع که به صورت مداوم درحال تغییروتحول است، سازگارشوند،علاوه براین با توجه به اینکه این سازه هاقابلیت استفاده مجدد رادارند،بنابراین امکان استفاده موثر ازانرژی،منابع،مصالح وفضارا فراهم ومفهوم پایداری را به خوبی ارایه می کند.
امروزه،نه تنها مهندسان ومعماران بلکه دانشمندان اریگامی(Origami Scientist)، محققان بیومیمتیک(Biomimetic)، متخصصان نجوم،ریاضیدانان،زیست شناسان،هنرمندان ودیگر محققان درحال مطالعه وپژوهش، طراحی وتوسعه برنامه های کاربردی برای یک طیف گسترده ازسازه های بازو بسته شونده هستند. مکانیزم های متعددی درحوزه معماری آزمایش شده اند ودرسایر رشته ها وحوزه های علمی ناشناخته باقی مانده است.
مقدمه ای برمعماری انعطاف پذیر
بشردرطول تاریخ بیشتر درساختمانهایی زندگی کرده که موضوع وپایه آن ثابت وغیر قابل تغییربوده است.اما ساخت بناهایی با قابلیت حرکت،چرخش،انتقال ومهم تر ازهمه انعطاف پذیری برمبنای تامین خواسته ها ونیازکاربر یا عوامل محیطی،جزو رویاهای انسان به حساب می آید وهمین بلندپروازی ها اورابه پیشرفت وتفکرات خلاقانه واداشته است.ساخت بناهایی که همچون موجودی زنده دارای حرکت هستند فلسفه جدیدی را درحیطه معماری به وجودآورده است که پویایی وانعطاف پذیری را نه درمفهوم که درصورت وفرم به معرض نمایش می گذارد.
انعطاف پذیری به طورعام با قابلیت تغییر دراشیا واجسام گفته می شود.درمعماری وطراحی محیط،منظورازواژه انعطاف پذیری،انعطاف پذیری فضایی وساماندهی فضای انسان ساخت وتغییر درآن برای دستیابی به شرایط، نیازها وکاربست های جدید است.
بعضی ازفضاها بدون نیاز به ساماندهی مجدد،بسیاری ازفعالیتهاراتامین می کنند.بعضی دیگرازفضاها برای پاسخ به نیازهای مختلف قابل تغییرهستند.طراحان محیط واژه تطبیق پذیری را برای این دومورد به کاریرده اند. ساماندهی فضایی تطبیق پذیر،طرحی است که الگوهای رفتاری رادرزمان های مختلف بدون نیاز به تغییرات کالبدی تامین کند.به چنین فضایی،فضای چند منظوره تثبیت شده گفته می شود.برای طرح بنای چند منظوره دلایل موجهی وجود دارد.یک فضا می تواند دریک زمان یادرزمان های مختلف پاسخگوی عملکردهای گوناگون باشد.
مزایای معماری متحرک یا انعطاف پذیر عبارتنداز:
- استفاده طولانی مدت ازان"
- تطبیق پذیری براساس اهداف وکاربری ها"
- منطبق بودن با اهداف ونیازهای کاربران"
- استفاده بهتر ازنوآوری وفناوری"
- صرفه اقتصادی"
- پایداری وحفاظت ازمحیط زیست(Kronenburge)
انعطاف پذیری یکی از ویژگیهای انسان محسوب می شود.انسان ها در راستای برآوردن نیازها وخواسته های خود حرکت می کنند.هزاران سال پیش ودرشرایط تکامل، زندگی انسانها به توانایی آنها برای حرکت وسازگاری بامحیط پیرامون وابسته بوده وبقای انسان ها مدیون چنین روندی است.بعد ازگذشت این مدت وزندگی غیرمتحرک ویکجا نشینی دوباره انعطاف پذیری به یک اولویت درتوسعه انسانی تبدیل شده وتغییرات فناورانه، اجتماعی واقتصادی سبب به وجودآمدن زندگی متحرک درسراسر جهان برمبنای حمل ونقل سریع وآسان شده است. موفقیت معماری به صورت مستقیم به انعطاف پذیری آن بستگی دارد.انسان ها به صورت فردی وشخصی ازخانه ومحیط کارشان استفاده می کنند.آنانمحیط پیرامونشان رابرمبنای نیازها وخواسته هایشان تغییر می دهند.تابنا راازیک فضای ناشناس، به یک مکان ویژه وخاص تبدیل کنند.همان طوری که فیلسوف آلمانی هایدگر معتقد است ساختمان تنها یک مکان نیست،بلکه مکان راخلق می کند.
نشکی(nistschke)نیزاشاره می کند که زمان یکی ازعوامل بسیار مهم درخلق وتولید مکان محسوب می شود. ادراک فضا به گذرزمان وابسته است ودرطول زمان روی می دهد.برای شناخت بهتر معماری انعطاف پذیرباید ان را باعناصرتشکیل دهنده آن تقسیم کرد که سبب ایجاد انعطاف پذیری می شود. معماری انعطاف پذیر را به چهار گروه می توان طبقه بندی کرد.
- تطبیق پذیر(adapt)
- متحرک(move)
- تعاملی(intract)
- تغییر پذیر(transform).کروننبرگگ2007 وکلاروویکگ2015
تطبیق پذیر
تطبیق پذیری قابلیت هماهنگ شدن یک فضا با شرایط جدید است.این شرایط شامل عملکردهای مختلف،تغییر نیازکاربران وتغییرات آب و هوایی است.شاید درابتدای امر درک فرم معماری چنین بناهایی دشوارباشد،اماباید به این مهم توجه داشت که چنین بناهایی پاسخگوی نیازهای آتی کاربران خواهند بود.درگذشتدرعمل،ه چنین بناهایی درزیرمجموعه ساختمان های ماندگاروباعمرمفیدزیادطبقه بندی می شدند. درمعماری معاصر گاهی سعی شده است با اراِئه راهکارها وباهزینه کم،چنین ویژگیهایی به ساختمانهای قدیمی اضافه شود.
تطبیق پذیری قابلیتی است که نیازهای جدیدرا با تغییر دردیوارهای داخلی ونصب قطعات درمجموعه تامین کند،مشروط بر اینکه این تغییرات درمساحت مجموعه تغییری ایجاد نکند.درعمل،تطبیق پذیری تمام تغییرات داخلی ازقبیل تغییرشخصیت وساختار، عناصرخود وترکیب فضاها را شامل می شود.دربرنامه ریزی مجموعه های جدید، موثرترین روش دست یافتن به تطبیق پذیری،ثابت نبودن اجزای داخلی وامکان ترکیب متنوع انهاست.یک سازه باید دربرابربارهای ثابت ومتغیر ازپیش تعیین شده درمدت زمان طولانی منعطف باشدوعملکرد سازه ای مناسبی داشته باشد.همچنین درصورت تغییر کاربری قابلیت انطباق باکاربری وعملکرد جدیدرا داشته باشد.
به عنوان مثال،دریک مجموعه مسکونی زمانی که محل آشپزخانه،سرویس و ورودی ثابت درنظرگرفته شود،بقیه فضاهامی توانندباسایرعملکردها تطببیق داده شوند.نظیرمسکن سنتی ایران که فضاهایی چون تابستان نشین،زمستان نشین، زیرزمین،بالاخانه وپشت بام درآن وجود داشته وامکان تطبیق خانه با شرایط مختلف زندگی رافراهم کرده است.این تغییرات به صورت دایمی وثابت نبوده ودرصورت نیاز قابل تغییر هستند.نمونه چنین بنایی خانه سالمندانی است که توسط معمار هلندی(ورف) طراحی شده است.با توجه به سن افرادی که دراین مکان زندگی می کنند، به طور معمول بین خوابگاه ها ومحل های اقامت، اتاق نشیمن وفضاهای درمانی حرکت می کنند.باتوجه به اینکه با گذشت زمانقدرت جسمانی افرادکاهش می یابد، احتمال وقوع سانحه وجراحت درچنین افرادی زیاد است.بنابراین با ایجاد تغییراتی دربنا،آمارچنین حوادثی کاهش می یابد.همچنین خانه هایی که توسط همین معمار طی سال های2003تا2005 طراحی واجرا شده، با تطبیق پذیری وایجاد تغییرات فیزیکی،بهره برداری ازاین بناها را برای مدت طولانی نسبت به سایر بناها امکان پذیرمی کند.به عبارت دیگر بنا براساس نیازهای کنونی کاربران طراحی شده است وپس ازگذشت سالها براساس نیازکاربران با کمترین میزان تخریب، می توان تغییراتی را اعمال کرد.
متحرک(حرکت)
حرکت به معنای انتقال بنا ازیک مکان به مکان دیگراست.طراحی چنین بناهایی ویژگیهاومشکلات خاص خود رادارد ولی باوجود این، امکان انتقال یک بنای بزرگ وسنگین رامیسر می کند.درطول تاریخ به دفعات ازچنین بناهایی استفاده شده است.دردنیای معاصر بناهای متحرک بهتراز بناهای ثابت قادرند نیازهای انسان را برطرف کنند.درمواردی نظیرموقعیت های نظامی وجنگی ویا معادن که به مکان هایی برای اقامت وارایه خدمات وپشتیبانی درمناطق دوردست نیازاست، معماری متحرک می تواند بسیارکارسازباشد.
چادرسیرک نمونه اولیه سالن های سرگرمی سیار است.درزمان برگزاری جشنواره هاونمایشگاه هایی که به دور ازمحل ساختمان های دایمی هستند،برای رفاه کاربران وبازدیدکنندگان باید کاربری هایی نظیر بانک، غذاخوری ومغازه هایی به صورت سیار به ارایه خدمات بپردازند.
با تلفیق حرکت درمعماری، طراحان بعد جدیدی رابرای ساکنین نمایش می دهند که اجازه تعامل بیشتر با محیط را به انها می دهد.ایجادتعامل افراد با محیط می تواند درحرکت،انتقال یا تغییر بنا نمود پیدا کند واین برای ساکنان آن،شگفت اور وجذاب خواهدبود. درمعماری متحرک،انعطاف وحرکت بر معماری اثرمتقابل می گذاردوتاثیراساسی برتجربه افراد خواهد گذاشت.معماریاطراح که بتواندالمان های خاص رادر این زمینه دربنا تعبیه کند، سطح جدیدی ازاگاهی وهشیاری رادر ساکنان ایجادکرده است.
تعاملی
تعاملی درمعماری به معنای واکنش وپاسخ بنا به نیازهای کاربران ازطریق روش های حسی یاخودکاراست.تعامل واثرمتقابل یکی از جنبه های کلیدی درزندگی انسان محسوب می شود.توانایی مادرتعامل بامحیط پیرامون، تغییردرعملکرد درراستای پاسخگویی به توسعه شرایط وسپس اعمال تغییرات درمحیط کار سخت ودشوار است.دردنیای امروز مصنوعات درحال توسعه بسیاری وجود دارد که دارای ویژگی تعاملی هستند واوج این پیشرفت رادرماشینهای پردازنده کنترل هوشمند می توان یافت که مستقل ازمدیریت انسانی آگاهانه به پیش بینی نیازها وعملکردهای ما می پردازند.
صنعت ساخت وساز درزمینه بهره گیری ازفناوری تعاملی ازصنعت خودرو،تجارت وسرگرمی عقب مانده است،باوجود این درحال حاضر ساختمانهایی طراحی واجرا شده اند که درانها افراد سعی دارند تعامل میان محیط پیرامون وساکنان انان را بهبود ببخشند.
معماران گروهgloud یکی ازبلند پروازانه ترین بناها را برمبنای همین ویژگی درسال2010 دربارسلونا طراحی کردند. درساختمانmedia-TIC ازروشهای متعددی برای کاهش میزان تقاضای انرژی وشرایط زیست محیطی بهره گرفته شده است.درداخل بنااز300حسگر استفاده شده است که باحضورساکنان به تنظیم وکنترل خدمات ارایه شده براساس سطح اشتغال شده ومیزان سطح نورمحیط می پردازد.
درنمای خارجی نیز حسگرهایی وجود دارد واز دوسیستم مجهز بهبالشتک های تترافلورواتلین(ETFE)استفاده شده است که ازانعطاف پذیری چشمگیری برخوردارند ویک سایه بان خورشیدی رافراهم میکند.
درنمای جنوب غربی پانل های ضد اب عمودی قراردارد که محتوی نیتروژن وروغن است.این دوماده به صورتموقت باهم ترکیب می شوند وابرتشکیل می دهند.
نمای جنوب غربی مجهز به بالشتک های مثلثی به همراه سه لایه پرشده از هواست. دولایه الگوی طراحی معکوس دارند وزمانی که به طور کامل ازهوا پرشده باشند،بااتصال به یکدیگرسایه ایجاد می کنند.
تغییرپذیر
واژهtransformationدرلغت به معنای تبدیل،تغییرشکل ودگرگونی است.ازانجا که ازمیان اصلاحات تخصصی معماری فرم وشکل معانی ومفاهیم متفاوتی را به ذهن متبادرمی کند(فرم،معانی چون ترکیب وقالب ودرموردشکل،معانی چون صورت وقواره)،چنین به نظر می رسد که ترکیب لغوی تغییرفرم،برگردان مناسب تری نسبت به ترکیب لغوی تغییر شکل برای این واژه است.
هوبرمن درمورد تغییرپذیری چنین بیان می کند.
"من معتقدم که نظریه تغییرفرم، مرزجدید ووسیع تری ازطراحی است.برای من، این واژه به موضوع یا سازه ای برمی گردد که به خودی خودتغییرفرم می یابد.همان_موضوع یاسازه ای_ که دارای ویژگی های ذاتی تغییرشکل کنترل شده است.موضوعی که تغییر فرم می یابد ممکن است تاشو،جمع شونده یادارای قابلیت تغییردادن شکل خود باشد. چنین قابلیت هایی مزایای کاربردی رابه دنبال دارد:قابلیت حمل،بازشدن آنی وپاسخدهی هوشمند در درون محیط ساخته شده"
به عبارت دیگر تغییرپذیری شامل تغییردرشکل،فضا،فرم یا ظاهربناست.که تغییرات فیزیکی سازه،پوسته یا سطوح داخلی خواهدبود. این معماری تمامی بخش های یک بنا رادربر می گیرد ازجمله، مبلمان،پنجره،پرده،در،کرکره ،سقف ،دیواروغیره. اجزایی که اغلب ایجاد تغییرات درانها ازطریق تخریب میسر است،دراین روش به راحتی وسهولت ودرراستای پاسخگویی به نیازها دچارتغییرات ودگرگونی می شوند.نظیر یک پنجره که باز بودن آن به معنای ارتباط با محیط خارج وایجادتهویه مناسب است، هرچند که امکان ورودسرو صدا وایجادآلودگی صوتی نیز وجود دارد. حرکت یک دیوار گاهی سبب تغییر یک اتاق وایجادفضای متفاوتی ازنوع داخلی یاخارجی می شود وتعامل میان محیط داخل وخارج را به شیوه ای متفاوت وغیر معمول فراهم می کند.
زمین بسکتبال المپیک لندن که توسط(ایر)طراحی شده،نمونه بسیارخوبی ازمعماری تغییرپذیراست.مجموعه به صورت موقت طراحی شده است وامکان برگزاری دورشته ورزشی متفاوت دران وجود دارد. درساخت این بنا ازسازه مدولار قاب فولادی استفاده شده است وبنایی با گنجایش12000 نفر را ایجادکرده اند.این زمین درطول بازی های المپیک لندن دریک بازه زمانی 22ساعته اززمین بسکتبال به زمین هندبال تغییر کاربری داد واین کار با بیرون بردن حلقه های بسکتبال وقراردادم دروازه های هندبال وهمچنین کفپوش زمین وحذف2000 جایگاه میسر شد.ازویژگیهای منحصر به فرداین مجموعه نمای خارجی آن است که ملبس به پوسته ای ازجنس پی وی سی بوده وبرای پوشش سقف هم از ان استفاده شده است.این نما صفحه نمایش بزرگی را برای نورپردازی های شبانه فراهم کرده است.2/3 ازاجزای بناقابلیت استفاده مجدد رادارد ومی توان پس ازپایان مسابقات سازه را جمع آوری ودرمکان دیگری برای سازه وکاربری متفاوتی ازآن استفاده کرد.